Sunday, December 5, 2010

Panduan Atau Semakan Bakal Pengantin

1. Tarikh
  • Lepas je bertunang,korang kena cari tarikh yang sesuai untuk anda dan pasangan,Klu rasa bajet kurang tarikh tu biar la lambat sikitkan hehehe sempat nnt nk kumpul duit tu kan.
2. Lokasi
  • Ikut kemampuan korang je..Klu bajer besar korang boleh bt kat hotel..Tapi klu bajet sederhana mcm aku nie bt je kat umah atau dewan je.
3. Mas Kawin
  • Mas kawin ikut kadar yang ditetapkan oleh negeri masing2..Tp klu nk mtk lebih pun tak apa..Mcm aku gak,mak aku mtk lbh dr yg ditetapkan..huhuhuhu
4. Wang Hantaran
  • Wang hantaran ditetapkan oleh pihak perempuan.Klu leh jgn la mtk tinggi sgt.Tp klu pihak laki tu mampu tk salah rasanya.Tp klu laki tu tk mampu sian lak dia kan..
5. Baju Nikah And Make Up
  • Wahh aku suka sgt2 bila cousin aku sponsor kain utk nikah aku..Kain tu cousin aku beli kat jakel,klu aku beli sendiri,maybe aku beli je kat kamdar,sbb murah kan hehehe..Jakel dah laa mahal,tp tk apa laa kot agi pun org sponsor kan hehehe
  • ermm make up utk nikah aku ambil ngan org yg sama time aku bertunang dulu.Make up dia pun ok..Thank tau k.ida..
6. Pelamin
  • Korang kena survey pelamin yg cantik2 n murah2.Klu leh ikut je bajet korang tu.Mcm aku pelamin ikut bajet aku gak..ehh silap bkn bajet aku,tapi mak aku hehehe..Apa2 pun thank sgt2 kat mak aku..Syg mak muahhhh..Eh lupa lak pelamin aku dr Sazlees Bridal Cangkat Jering..Pelamin dia mmg cantik2..Butik nie sll kuar kat majalah pengantin.
7. Baju Sanding And Make Up
  • Ikut la korang nk bt sendiri atau sewa.Tp mcm aku nie,sewa jeee..Nk bt sendiri mana la aku mampukan.Org susah katakan.Baju sanding pun aku ambil ngan butik yg sama sekali ngan pelamin.Sbb baju kat butik tu cantik2..Thank sekali lagi utk Sazlees Bridal Gallery. Tp make up utk sanding aku rasa mcm nk suh org lain je make up..Tp pelamin + Bju + make Up pakej..ermmmm sbb aku tgk kat blog butik nie kadang2 make up dia tebal n cantik..Kadang2 make up dia mcm biasa je..ermmm Klu leh aku nk nmpak cantik time sanding nnt...
8. Bunga Pahar Utk Pelamin
  • hehehe ada sponsor agi dr mak cik sedara aku belah abah hehehe..Thank Ye acu..suka sgt2 hehehehe..Bunga pahar tu acu dah tempah kt kwn sepupu aku..Cantik bunga tu..I likeee.
9. Cenderahati
  • Ermmm cenderahati n paper beg aku juz bt utk belah laki jee..sbb aku kan tak cukup bajet nk kasi kt semua tetamu yg dtg..Tetamu yg dtg aku just kasi buah sorang sebiji jee..And utk budak2 aku kasi coklat jee..Itu je aku mampu..Ermmm :(
10. Foto And Video
  • Ermm foto aku ambil dgn k.ida juga..Tapi aku ambil utk nikah dan sanding jeee..Outdoor aku mtk adik laki aku ambilkan sbb dia pun ada camera DSLR..So kat situ aku dah jimatkan..Jimat Penting skrg nie hehehehe tmbah2 aku nie org susahkan..Ermmm video maybe aku nk mintak tolong pak cik sedara aku yg kat penang tu..Sbb dia pandai ambil video n edit video tu..Jimat lagi hehehe..
11. Dewan
  • Dewan mak aku dah g tny kt sek teknik tu..Bulan 1 nnt bayar deposit..Mak ckp bt kat dewan senang..Klu kat umah nnt nk kena kemas umah agi..susahkan..
12. Katering
  • Ermmm katering utk 1000 org..Tp mak aku mtk extra sikit.Tp tk silap mmg katering akan kasi extra kat kita..Katering mak aku yg carikan.
13. Kad Jemputan
  • Kad jemputan aku bt yg biasa2 je..Bajet aku 60sen utk sekeping.Ada 1 kad tu siap ada gambar pasangan harga 60sen je..Tp tunang aku tk suka klu letak gambar..Dia ckp nnt org buang je gambar kita dlm tong sampah..
14. Barang Hantaran
  • Ikut korang nk kasi apa..Sbb tak ada had2 nk kasi apa2 kat pasangan.Klu mcm aku nnt 5 balas 7 sudah..Lps tu gubahan semua aku bt sendiri..Aku pun pandai gak hehehe parasan lak aku :)..Yang pasti,lps kawin barang2 hantaran aku leh pakai yeee..
15. Kompang
  • ermm kompang ikut je bajet korang..Klu bajet ada best org mainkan kompang..If Bajet mcm aku nie maybe aku pasang CD jeee hahaha.Tapi Harap2 aku ada bajet lebih nk ambil org main kompang.
16. Cincin Pembatalan Air Sembahyang
  • Klu tunang aku ada bajet lebih,Maybe dia nk kasi gelang..Tp klu bajet tak cukup cincin pun tk apa laa kan..erm utk pasangan yg nk nikah nie cepat2 g cari cincin..Jgn lupa sukat dulu cincin tu tau.

No comments:

Post a Comment

Salji di Snowalk I-City, Shah Alam

Hi korang semua. Assalammualaikum untuk kawan kawan islam maz yang view blog maz nie. Harap korang semua sihat dan di murahkan rezeki selalu...